fbpx

7 tipp a munkahelyi adatkezelésről a koronavírussal kapcsolatban

A koronavírus okozta járványügyi helyzetben az egyik legfontosabb kérdés a munkáltatók részéről, hogy milyen intézkedéseket hozhatnak munkavállalóik és ügyfeleik egészségének védelme érdekében, hogyan kezeljék munkavállalóik egészségügyi adatait úgy, hogy közben a hatályos adatvédelmi előírásoknak is megfeleljenek.

A munkavállalók testi vagy pszichikai egészségi állapotára vonatkozó adatok, így a munkavállaló oltottságára, a védettség tényére, vagy a COVID-19 betegségből történő felgyógyulásra vonatkozó adatok is fokozott védelmet élveznek, így azok kezelése kapcsán kiemelet gondossággal kell eljárni.

Kezelheti-e a munkáltató a munkavállalói oltottságára vonatkozó adatokat?

Minden esetben a munkáltató felelős az adatkezelés jogszerűségéért, így mint adatkezelőnek a személyes adatok, így a védettség tényére vonatkozó adatok kezelésének pontos célját és az adatkezelés jogszerűségét alátámasztó jogalapot kell elsőként meghatároznia.

Ha munkáltatóként igazolni tudja, hogy a kialakult helyzet kezelése jogszerű, tisztességes, szükségszerű és a körülményekkel arányos, akkor a bevezetett intézkedések vélhetően nem ütköznek majd adatvédelmi akadályba.

Ügyeljen rá, hogy az adatkezelés célja kizárólag arra irányuljon, hogy mint munkáltató megtegye azokat a szükséges intézkedéseket, melyek a munkavállók, valamint a munkavállókkal érintkező személyek egészségét védő munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi, valamint munkaszervezési szabályok kialakításához és azok biztosításához szükségesek. E célnak azonban valósnak és ténylegesnek kell lennie. Így amennyiben munkáltatóként úgy dönt, hogy elkéri munkavállalóitól e szenzitív adatokat, akkor azok birtokában és azok alapján köteles intézkedéseket tenni és azokat dokumentálni. Ügyeljen rá, hogy ne kérjen el több adatot munkavállalóitól, mint amennyi a cél eléréséhez szükséges.

Mely esetekben tudható meg a védettség ténye?

Egyes munkakörökben, különösen, ahol a munkavállaló kizárólag védettségi igazolvánnyal látogatható területen dolgozik, akár a munkavállalók, akár a munkavállalókkal kapcsolatba kerülő személyek egészségének védelme érdekében kiemelten szükséges és arányos intézkedésnek minősülhet a védettséget alátámasztó adatok megismerése.

A munkáltatónak a felmérést munkakörönként vagy foglalkoztatotti személyi körönként kell elvégeznie. Az elvégzett felmérés eredménye alapján a munkáltatónak meg kell tennie a szükséges szervezési intézkedéseket a munkaszervezeten belül, így a még nem védettek számára távmunkavégzést rendelhet el, amennyiben az megoldható.

Bizonyos alacsony kockázatú munkakörök esetén (például állandó jellegű távmunkavégzés) a szükségesség értelemszerűen nem állapítható meg.

Milyen adatokat kérhetünk a munkavállalótól?

Fontos hangsúlyozni, hogy a munkáltató – a hatályos jogszabályi keretek között – kizárólag az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) működtetője által biztosított applikáció megjelenítését, valamint a védettségi igazolvány bemutatását kérheti. Azokról másolatot nem készíthet, semmilyen formában és módon nem tárolhatja azokat, valamint nem jogosult harmadik személy részére továbbítani. Kizárólag a koronavírus elleni védettség igazolásának tényét, valamint – ha az az igazolás bemutatása során megállapítható – a védettség időpontjának tartamát rögzítheti.

Munkáltatóként mikor jár el helyesen?

  1. Készítsen adatkezelési tájékoztatót, melyben a munkavállalók számára közérthetően és kellően részletesen határozza meg többek között az őket érintő adatkezelés célját, jogalapját, az adatok megőrzésének időtartamát, az adatokhoz hozzáférésre jogosultak körét, valamint tájékoztassa munkavállalóit az őket megillető jogokról és jogorvoslati módokról.
  2. Ha úgy dönt, hogy megelőző intézkedésként tesztelnie vagy ellenőriznie kell a munkavállalók esetleges tüneteit, mert adott esetben azt az adott munkakör a fokozottabb interakciók miatt megkívánja, akkor alaposan győződjön meg arról, hogy az információkhoz jogszerűen jut hozzá.
  3. Készítsen érdekmérlegelési tesztet és vizsgálja meg, hogy az adatkezelés összeegyeztethető-e azzal a céllal, amelyből a személyes adatokat eredetileg gyűjtötték.
  4. Kizárólag az adatkezelés célja szempontjából fontos adatokat tárolja.
  5. Munkavállalóit teljeskörűen tájékoztassa a tárolás körülményeiről, annak időtartamáról és az adatokkal kapcsolatos hozzáférési jogukról is.
  6. Annak bizonyítására, hogy az intézkedésekkel kapcsolatos adatkezelés megfelelő-e, készítsen adatvédelmi hatásvizsgálatot.
  7. Ügyeljen a kommunikációra. Munkáltatóként kötelessége biztosítani minden alkalmazottja egészségét és biztonságát, ezért nyilvánvalóan közölnie kell, ha valaki teszteredménye pozitív lett. Kerülje azonban az érintett megnevezését, és ne adjon több információt a szükségesnél.

Bízunk benne, hogy a fenti iránymutatások segítségére lesznek a munkavállalókat érintő személyes adatok kezelése során. Amennyiben szakértői segítségre van szüksége az adatvédelemmel kapcsolatban, forduljon irodánkhoz bizalommal az iroda@tomosvarilaw.hu e-mail címen vagy foglaljon időpontot honlapunkon keresztül!