fbpx

COVID-19 védőoltással kapcsolatos tudnivalók munkáltatók számára

Munkáltatóként Ön is szeretné tisztán látni a COVID-19 védőoltással kapcsolatos kötelezettségeit? Alábbi blogbejegyzésünkben választ adunk arra a kérdésre, hogy munkáltatóként kötelezheti-e munkavállalóit a védőoltás beadatására, illetve röviden említünk egyes, a vírus elleni védekezéssel kapcsolatos kockázatelemzésre vonatkozó megfontolásokat.

Cikkünkben kitérünk a kapcsolódó adatvédelmi szabályokra is.

A munkáltató alapvető kötelezettségei

A jelenleg hatályos szabályok szerint a munkáltató köteles biztosítani az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörnyezetet munkavállalói számára. Ennek érdekében a munkáltató köteles felmérni a munkavállalók egészségét és biztonságát potenciálisan fenyegető egészségügyi veszélyeket, illetve köteles meghatározni azon munkavállalók körét, akik speciális védelmi intézkedéseket igényelnek (pl. védőoltás).

Magyarországon az egyes munkakörökhöz kapcsolódó javasolt védőoltások körét a Nemzeti Népegészségügyi Központ által minden évben kiadott Védőoltás Módszertani Levél határozza meg. A 2021-es évre vonatkozó Védőoltás Módszertani Levél még nem jelent meg, így még nem ismert, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ mely munkakörök esetében javasolja majd a COVID-19 védőoltást.

Jelenleg a munkáltató kizárólag jogszabály kötelező rendelkezése alapján kötelezheti munkavállalóit védőoltás beadatására. Tekintettel arra, hogy a vonatkozó jogszabályok jelenleg nem teszik kötelezővé a COVID-19 elleni védőoltást, a munkáltatók sem kötelezhetik munkavállalóikat annak alkalmazására. Ebből következik, hogy amennyiben a munkáltató nem teheti kötelezővé a védőoltás alkalmazását, akkor nem is szankcionálhatja, ha bármelyik munkavállalója nem kíván élni annak lehetőségével.

Érdemes azonban azt is figyelembe venni, hogy a COVID-19 kapcsán a munkáltatónak az elvégzett kockázatelemzést követően gondoskodnia kellett arról, hogy a vírus elleni védekezés szempontjából megfelelő munkahelyeket alakítson ki munkavállalói számára. Ennek eszköze lehet a munkaállomások megfelelő távolságra történő elhelyezése, egyes viselkedési normák (pl. gyakori kézmosás, fertőzésgyanú jelentési kötelezettség, maszkviselési kötelezettség) meghatározása. Célszerű e normákat és munkáltatói elvárásokat szabályzatba foglalni, ugyanis munkáltatóként jelenleg kizárólag ezek betartását kérheti számon a munkavállalóktól. Ugyanígy, egy COVID-19 elleni védőoltással beoltott munkavállaló is kizárólag ebben a belső szabályzatban előírt normák betartatását kérheti számon a munkáltatótól. Éppen ezért munkavállalói nem tagadhatják meg a munkavégzést arra való hivatkozással, hogy valamelyik kollégájuk nem kapta meg a védőoltást és nem kívánnak vele együttműködni. Javasoljuk, hogy azt követően, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ kiadja 2021. évi Védőoltás Módszertani Levelét, munkáltatóként a munkavédelmi szakember és a foglalkozás-egészségügyi orvos bevonásával Ön is végezze el a fent említett kockázatelemzést.

Kapcsolódó adatvédelmi szabályok

A jelenleg hatályos szabályok szerint a munkáltató csak a munkához kapcsolódó és csak a munkavállalóra vonatkozó egészségügyi adatokat kezelheti. Éppen ezért nem gyűjthet a munkavállója kórtörténetére vonatkozó egészségügyi adatot.

Az egészségügyi adat különleges személyes adatnak minősül, így, ha a védőoltás nem kötelező az adott munkakörben, a munkáltatók nem kezelhetnek semmilyen védőoltással kapcsolatos adatot. Ennek megfelelően nem nyilvános adat, hogy melyik munkatárs kapta meg a védőoltást. Jelenleg a NAIH nem adott még ki állásfoglalást a védőoltás adatkezelésével kapcsolatban, vélhetően erre minél előbb sor kerül.


Bízunk benne, hogy a fenti információkat hasznosnak találta. További információkért és a legfrissebb szabályok megismeréséért kövesse blogunkat, illetve a Facebook és LinkedIn felületeinket is! Ha bármilyen kérdése van, írjon nekünk az iroda@tomosvarilaw.hu e-mail címen, vagy vegye fel velünk a kapcsolatot honlapunkon keresztül!

Szólj hozzá!