Minden cég életében kiemelkedően fontos, hogy a potenciális ügyfelek vagy vásárlók meg tudják különböztetni őket versenytársaiktól. Ebben segít a védjegy, amelyet a hétköznapi szóhasználat sokszor magával a márkával azonosít. Épp ezért játszik kiemelkedő szerepet egy cég védjegye a marketing és a piaci verseny területén is, hiszen fontos támpontot ad a fogyasztóknak a termékek, szolgáltatások kapcsán. Egy cég védjegye olyan, mint egy emlékeztető a márkával kapcsolatos benyomásokról; emiatt fontos, hogy foglalkozzunk vele. Alábbi cikkünkben összefoglaljuk a védjegyekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat és végig vezetjük Olvasóinkat a védjegyoltalom megszerzésének lépésein is. A jelenleg hatályos szabályok alapján a védjegy olyan megjelölés, amely alkalmas arra, hogy egy terméket vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások termékeitől vagy szolgáltatásaitól és olyan módon ábrázolható, hogy egyértelműen és pontosan meghatározható legyen a rajta fennálló oltalom tárgya. A védjeggyel válik tehát a termék vagy szolgáltatás megkülönböztethetővé. Védjegyként lajstromozható megjelölés lehet különösen: A leggyakoribb megjelölés a szóelemet tartalmazó ábrás védjegy, de a hangsúly a megkülönböztető képességen van. Aszerint, hogy a megjelölést mely földrajzi területeken használhatja a jogosult, az alábbi három típusú védjegyet különböztetjük meg: A védjegy levédetésére a védjegyoltalom szolgál. Ezzel elkerülhető, hogy az adott védjegyet többen használhassák. A védjegyoltalom lényege tehát a használat kizárólagossága. Védjegyoltalmat bárki szerezhet, függetlenül a jogi személyiségtől vagy a gazdasági tevékenységtől. A védjegyoltalom megszerzésére közösen is lehetőség van. A védjegyoltalom azt illeti meg, aki a megjelölést a törvényben előírt eljárás útján elsőként lajstromoztatja (lajstromozási elv). Így, ha valaki használ egy adott logót, szlogent, de azt nem védeti le, „magára vessen” ha azt később valaki más helyette megteszi. Érdemes tehát átgondolni, hogy vállalkozásának, márkájának szüksége van-e védjegyoltalomra. A szabályozás ugyanakkor arra az esetre is biztosít lehetőségeket, ha egy Ön vagy vállalkozása által korábban használt megjelölést valaki levédet. Ezért kiemelten fontos, hogy tudatosan, időben tájékozódjon vállalkozását érintő védjegyek kapcsán. Így elkerülhetővé válnak a megjelölés “duplikált” használatából eredő esetleges kellemetlenségek. A védjegyoltalom megszerzéséhez nemzeti védjegy esetén a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának hatósági eljárása szükséges. Az eljárás 8-10 hónapot vesz igénybe. Gyorsított eljárás is kérhető. A védjegyoltalom 10 évre szól, mely további 10 évre díj ellenében megújítható. A megújításra korlátlan alkalommal van lehetőség. A megjelölés nem általánosságban nyer védelmet; a védjegyoltalom megszerzése két elemből tevődik össze. Kizárólag azon áru- és szolgáltatás osztályokra érdemes védettséget kéni, amely területeken ténylegesen használják is majd a védjegyet, hiszen az adott osztályokban használati kötelezettség áll fenn. Első lépésként érdemes pontosan meghatározni, milyen megjelölést szeretne levédetni és ez mennyiben illeszkedik üzleti elképzeléseihez. Ez azért fontos, mert mindezek alapján dönthető el, hogy csak a magyar piacon, az EU piacán, vagy EU-n kívüli piacon kívánnak megjelenni. Ennek fényében dől el, hogy magyar, uniós vagy nemzetközi védjegybejelentéssel kell-e élni. Ha az 1. pontban foglaltak eldőltek, meg kell vizsgálni, hogy az adott logó vagy szlogen megfelel-e az oltalomképességi feltételeknek. Szükség van-e esetleg további olyan grafikai elemekre vagy egyéb módosításra, amelynek köszönhetően a logó vagy szlogen megkülönböztethető lesz a többitől. Fontos kutatást folytatni arra vonatkozóan, hogy van-e olyan védjegy, amely a védjegybejelentéssel érintett földrajzi területen azonos vagy összetéveszthető. Előfurdalhat ugyanis, hogy bejelentünk egy védjegyet, de azt valaki, aki elképzelései szerint az általunk bejelentett védjegyhez hasonló védjegy birtokosa, felszólalással megtámadja, vagy törlési eljárást kezdeményez. Papír alapon és elektronikus úton is lehetőség van rá. Bizonyos esetekben az elektronikus úton benyújtott kérelmek eljárási díja kedvezőbb. A védjegy benyújtását követően a Hivatal megvizsgálja, hogy a bejelentés megfelel-e a bejelentés napján a jogszabályok által előírt feltételeknek, azaz pl. az eljárási díjat megfizették-e, benyújtásra került-e az árujegyzék. A Hivatal abból a szempontból is megvizsgálja a védjegyet, hogy az formai szempontból megfelel-e az előírt követelményeknek, egységes-e a megjelenése, az árujegyzék egyértelmű-e. Ebben a fázisban a Hivatal írásbeli nyilatkozatokat kérhet. A Hivatal eldönti, hogy a levédetni kívánt megjelölés kellően különbözik-e a már védjegyoltalmat élvező védjegyektől, illetve nem ütközik-e a jogszabályokban meghatározott kizáró okok egyikébe sem. Ha a Hivatalnak aggálya merül fel, nyilatkozattételre hívhat fel. Ha a fenti vizsgálatok sikerrel zárultak, a bejelentést közzéteszik. Ekkor válik nyilvánossá, hogy védjegybejelentés történt. A közzétételt egy 3 hónapos felszólalási időszak követi, amikor bárki, aki úgy érzi, hogy a bejelentés sérelmes rá nézve (pl. szerinte hasonló védjegye van), megtámadhatja a védjegybejelentést. Ha a védjegy bejelentést nem támadták meg, vagy ha megtámadták, sikerült azt megvédeni, a Hivatal kiállítja a védjegyokiratot a bejelentés napjára visszaható hatállyal. A védjegyoltalom alapján a védjegy jogosultja kizárólagos jogot szerez a védjegy használatára. Bízunk benne, hogy cikkünk segíthet eligazodni a védjegyként bejegyezhető megjelölések körében, illetve megkönnyítette a döntéshozatalt a vállalkozása céljaira alkalmazandó védjegyek kapcsán. Amennyiben szakértői segítségre van szüksége mindezek kapcsán, forduljon irodánkhoz bizalommal az iroda@tomosvarilaw.hu e-mail címen vagy foglaljon időpontot honlapunkon keresztül!
Mi az a védjegy?
A védjegy típusai
Mit jelent a védjegyoltalom?
Hogyan szerezhet védjegyoltalmat?
A védjegyoltalom megszerzése az alábbi lépések útján történhet:
Ha valaki felszólalással élt, akkor egy, a Hivatal előtt zajló tárgyaláson meg kell védeni a bejelentést