2021. január 1-jétől új szabályok vonatkoznak a jótállási és szavatossági igényekre a fogyasztók jogainak hatékonyabb védelme érdekében. Most következő cikksorozatunkban összefoglaljuk a legfontosabb módosításokat. Sorozatunk első részében az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező (jogszabályon alapuló) jótállás szabályaiban bekövetkező változásokat érintjük.
Bővül a tartós fogyasztási cikkek köre
Az új szabályozás bővíti a tartós fogyasztási cikkek körét. 2021. január 1-jétől tartós fogyasztási cikknek minősül pl. a (10 000 Ft-nál nagyobb értékű) nyílászáró, az árnyékolástechnikai berendezések, a napkollektorok és napelem rendszerek, zuhanykabinok, kádak és csaptelepek, a riasztóberendezés, a drón és az elektromos roller.
Változás a jótállás időtartamában
Sávosan változik a jótállás időtartama az eladási ár függvényében, az alábbiak szerint:
- 10 000-100 000 Ft-ig: 1 év;
- 100 000-250 000 Ft-ig: 2 év;
- 250 000 Ft felett: 3 év.
A fenti határidő elmulasztása továbbra is jogvesztéssel jár.
A jótállási határidő főszabály szerint a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadás napján (ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napján) kezdődik. Ez a rendelkezés egészül ki azzal, hogy
- az átadás napja lesz a jótállás kezdő időpontja, amennyiben a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított 6 hónapon túl helyezteti üzembe;
- kijavítás esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket hiba miatt nem tudta rendeltetésszerűen használni.
E-jótállási jegy
A vállalkozás a jótállási jegyet már elektronikusan is átadhatja a fogyasztónak. Erre legkésőbb a termék átadását vagy az üzembe helyezést követő napon köteles. Az e-jótállási jegyen fel kell tüntetni a vállalkozás képviseletében eljáró személy elektronikus aláírását. Amennyiben a vállalkozás a jótállási jegyet nem elektronikusan adja át a fogyasztónak, azon szerepelnie kell a vállalkozás képviseletében eljáró személy aláírásának, illetve a vállalkozás bélyegzőlenyomatának.
Főszabály szerint a jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető, ugyanakkor ennek nem feltétele a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának visszaszolgáltatása. Fontos, hogy a jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó rendelkezésre bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. Utóbbi esetben a szerződéskötést bizonyítottnak kell tekinteni, amennyiben a fogyasztó a számlát vagy a nyugtát bemutatja. Ekkor a jótállásból eredő jogok a bemutatott dokumentummal érvényesíthetőek.
Változások a javításra, cserére és vételár visszafizetésére vonatkozó szabályokban
2021 januárjától a fogyasztó a kijavítás iránti igényét már nemcsak a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, hanem a vállalkozás bármely telephelyén is érvényesítheti.
A vállalkozás a fogyasztási cikk cseréjére, amennyiben ez nem lehetséges, a vételár visszafizetésére köteles, ha
- az első javítás során kiderül, hogy a fogyasztási cikk nem javítható meg és a fogyasztó másként nem rendelkezik;
- a jótállás időtartama alatt a cikk három javítás után ismét meghibásodik, és a fogyasztó nem igényli a vételár leszállítását, valamint nem kíván javítást;
- a kijavításra az erre vonatkozó igény közlésétől számított 30 napig nem kerül sor.
A cserének, visszafizetésnek 8 napon belül meg kell történnie.
A fenti szabályok nem vonatkoznak pl. a következő cikkekre: elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, személygépkocsi, lakóautó, utánfutó, motoros vízi jármű.
A bemutatott változások a vállalkozások széles körét érintik. Az új szabályozás részleteinek ismeretében arra biztatjuk Olvasóinkat és Ügyfeleinket, tekintsék át a jelenleg hatályos ÁSZF-et és végezzék el az esetlegesen szükséges módosításokat. Amennyiben szakértői segítségre van szükségük mindezek kapcsán, forduljanak irodánkhoz bizalommal az iroda@tomosvarilaw.hu e-mail címen vagy foglaljanak időpontot szakértőinkhez honlapunkon keresztül!