fbpx

Bérpapír – minden amit tudni kell

A munkabért és a munkabérnek nem minősülő járandóságokat havonta legalább egy ízben el kell számolni feltéve, ha a munkáltató és a munkavállaló eltérően nem állapodtak meg. De mire figyeljen a munkáltató?

Melyek a bérpapírra vonatkozó követelmények?

A munkáltató köteles a munkabér elszámolásról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásban tájékoztatni a munkavállalót.

A bérpapírnak olyannak kell lennie, hogy a munkavállaló az elszámolás helyességét és a levonások jogcímét is ellenőrizni tudja. Ezért egyértelműnek, világosnak és áttekinthetőnek kell lennie, valamint tartalmaznia kell

  • a munkavállaló személyes azonosító adatait,
  • az idő adatokat (ledolgozott munkanap, szabadság, betegszabadság)
  • az alap adatokat (besorolási bér, távolléti díj)
  • az adóköteles bérek jogcímét és összegét (pl. munkabér, bérpótlékok)
  • az egyéb juttatásokat (béren kívüli és egyes meghatározott juttatások)
  • a levont adók és járulékok megnevezését, összegét, kedvezmények elszámolását
  • a munkáltatót terhelő járulékokat
  • a bérből történő letiltás jogcímét és összegét
  • az összesített bruttó és nettó bért.

Nagyon fontos, hogy a bérpapírt írásban adjuk át, azaz a munkáltató tudja igazolni, hogy az átadás jogszabályi követelménye teljesült.

A munka törvénykönyve alapján írásbeli tájékoztatás a papír alapon átnyújtott bérelszámolás, de az is, ha az elszámolást a munkáltató elektronikus dokumentum formájában adja át a munkavállaló számára.

Munkáltatóként ügyeljünk arra, hogy ha elektronikus formában adjuk át az elszámolást az alkalmas legyen a dokumentumban foglalt információ változatlan felidézésére, valamint beazonosítható legyen a nyilatkozattevő személy, valamint a nyilatkozat megtételnek időpontja is.

Speciális szabályok vonatkoznak munkaidőkeret alkalmazásakor. Ez esetben ugyanis a munkaidőkeret lejártakor kell a munkavállaló munkabérét az általános munkarend és a napi munkaidő, valamint a teljesített munkaidő alapulvételével elszámolni.

Meddig kell megőrizni a bér és munkaügyi nyilvántartásokat?

Ne feledjük, hogy a bér és munkaügyi nyilvántartásokat nem lehet selejtezni, mivel nélkülözhetetlenek a nyugdíj kiszámításához vagy a szolgálati idő megállapításához. Éppen ezért a munkáltató köteles megőrizni ezen dokumentumokat, így a bérpapírt is az általános elévülési idő túl is.

Kikérheti-e a munkavállaló utólag a bérpapírt?

A jogszabály alapján a feleket terhelő együttműködési kötelezettségük alapján a munkavállaló bármikor jogosult a munkabére tárgyhónapra vonatkozó elszámolásáról utólag is tájékoztatást kérni. Munkáltatóként feltétlenül gondoskodjunk azok megőrzéséről.

Amennyiben segítségre lenne szüksége a fentiekkel kapcsolatban vagy más munkajogi kérdése van, készséggel állunk rendelkezésére az iroda@tomosvarilaw.hu e-mail címen vagy foglaljon időpontot honlapunkon keresztül!